Centrul Diplomatic/Diplomatic Center

Centrul de Studii Politice si Diplomatie/ Center for Political Science and Diplomacy

MESAJUL PREȘEDINTELUI REPUBLICII KAZAHSTAN NURSULTAN NAZARBAYEV CĂTRE POPORUL DIN KAZAHSTAN

NURLY ZHOL – DRUMUL SPRE VIITOR

Presidentele Nursultan Nazarbayev-creatorul Kazahstanului moderna-web

Presedintele Nursultan Nazarbayev-creatorul Kazahstanului modern

Stimați Kazahstanezi,

La ora actuală lumea se confruntă cu noi riscuri și provocări.  Economia mondială nu și-a revenit, încă suportă consecințele crizei financiare și economice globale.  Redresarea se produce într-un ritm foarte lent și lipsit de siguranță, iar pe alocuri declinul continuă și astăzi.  Criza geopolitică și politica statelor dezvoltate în ceea ce privește aplicarea de sancțiuni creează impedimente suplimentare pentru redresarea economiei mondiale.

Bazându-mă pe propria experiență, presimt că în următorii ani ne vom confrunta cu o serie de încercări pe plan global.  Se va modifica întreaga arhitectură a lumii.  Nu toate țările vor putea depăși cu demnitate această etapă complicată.  Acest hotar îl vor traversa doar statele puternice și popoarele unite.  Kazahstanul, ca parte integrantă a economiei mondiale și ca stat aflat în imediata vecinătate a epicentrului tensiunilor geopolitice resimte impactul negativ al tuturor acestor procese.  În consecință, observăm ce se întâmplă:  scad prețurile pe piețele mondiale, iar creșterea economică la nivel global este lentă.

După cum se știe, previziunile Fondului Monetar Internațional și ale Băncii Mondiale privind dezvoltarea economică pentru anul 2014 și următorii doi ani au cunoscut modificări.  De aceea este necesar să ne revizuim în mod operativ anumite poziții și să ne rectificăm planurile pentru perioada următoare.  Nu avem timp pentru relaxare.  Măsurile despre care vom vorbi astăzi vor trebui puse în aplicare deja începând cu data de 1 ianuarie 2015.  Trebuie să luăm în mod operativ toate măsurile pentru evitarea tendințelor negative.

Astăzi, conform dispozițiilor mele, Guvernul desfășoară o activitate intensă.  Am revizuit parametrii bugetului republican pe anul 2015.  Iar acest lucru se impune, deoarece scăderea prețurilor la exportul resurselor de materii prime duce la diminuarea veniturilor bugetare.  Guvernul se confruntă cu o sarcină grea, dar concretă: aceea de a-și îndeplini integral toate obligațiile pe plan social.

După cum arată experiența la nivel mondial, în condiții de criză se produce o reorientare a politicii economice.  Trebuie să beneficieze de sprijin acele domenii care creează cel mai puternic efect de multiplicare asupra creșterii economice și gradului de ocupare a forței de muncă.  Am mai trecut și cu altă ocazie printr-o astfel de experiență.  Este suficient să ne reamintim de măsurile încununate de succes luate de noi în vederea diminuării impactului crizei mondiale din anii 2007-2009. După cum vedeți, viața ne impune o serie de modificări de planuri.  Iar noi va trebui să completăm platforma partidului cu un conținut nou, pornind de la realitățile existente.

În urma dispozițiilor mele, Guvernul a finalizat elaborarea unui nou program amplu de dezvoltare.  La ora actuală, ca răspuns la provocările cu care ne confruntăm, declar lansarea unei Noi Politici Economice a Kazahstanului: Nurly Zhol. Acesteia îi dedic noul meu Mesaj către popor pentru anul 2015.  Ea va avea un caracter contraciclic și se va concentra pe continuarea reformelor structurale din economia țării noastre.  Ce semnifică acest lucru?

În anii de prosperitate pe piețele externe, când prețul țițeiului și producția noastră pentru export au cunoscut un nivel destul de înalt, noi am direcționat veniturile obținute în urma exportului de materii prime către Fondul Național.  Una dintre principalele sarcini ale Fondului Național o reprezintă creșterea stabilității economiei noastre în fața șocurilor externe, inclusiv în eventualitatea scăderii prețurilor la resursele naturale.

În toți acești ani am acumulat în Fondul Național veniturile obținute în urma extracției și vânzării de materii prime.  10 miliarde de dolari au fost utilizați în lupta cu criza din perioada 2007-2009.  Banii rămași nu i-am consumat și nu i-am risipit, ci i-am păstrat și multiplicat.  Acum începe o perioadă când va trebui să utilizăm aceste rezerve acumulate.  Ele ne vor ajuta să depășim vremurile grele și să stimulăm creșterea economiei țării.  Aceste resurse nu sunt destinate implementării unor măsuri pe termen scurt.  Ele vor fi direcționate în scopul transformării economice în perioada următoare.  Și anume, în scopul dezvoltării infrastructurii de transport, energetice, industriale și sociale, precum și în beneficiul întreprinderilor mici și mijlocii.

În luna februarie s-a luat decizia de alocare de fonduri în valoare de un trilion de tenge din Fondul Național în scopul acordării de sprijin pentru creșterea economică și asigurarea de locuri de muncă în perioada 2014-2015, în două tranșe a câte 500 de miliarde de tenge.  În vederea finalizării proiectelor începute și soluționării celor mai acute probleme însărcinez Guvernul să direcționeze cea de-a doua tranșă de bani din Fondul Național în valoare de 500 de miliarde de tenge în următoarele scopuri:

Primul obiectiv.  Este necesară alocarea unei sume de 100 de miliarde de tenge în vederea acordării de facilități de credit atât pentru întreprinderile mici și mijlocii, cât și pentru marii întreprinzători. Acest lucru va asigura implementarea proiectelor din industria alimentară și chimică, precum și din domeniul construcțiilor de mașini și din sfera serviciilor.

Al doilea obiectiv.  În vederea redresării sectorului bancar și răscumpărării creditelor «rele», dau dispoziția privind asigurarea în anul 2015 a capitalizării suplimentare a Fondului de Credite cu Dificultăți, în valoare de 250 miliarde de tenge.

Al treilea obiectiv.  În vederea atragerii de noi investiții este necesară îmbunătățirea condițiilor ce vin în sprijinul acestora. În acest scop, dispun direcționarea a 81 de miliarde de tenge în anul 2015 pentru finalizarea construcției primului complex «portuar de uscat», infrastructurii zonelor economice speciale «Horgos – Poarta de Est» și «Parcul Tehnic Național Industrial Petrochimic» din Atârau și Taraz.

Al patrulea obiectiv. Pentru continuarea construcției complexului EXPO-2017 dispun alocarea a 40 de miliarde de tenge în anul 2015 în scopul creditării, suplimentar față de cele 25 de miliarde deja alocate.

Al cincilea obiectiv.  În preajma evenimentului EXPO-2017 va trebui să avem în vedere dezvoltarea infrastructurii de transport din Astana. Aeroportul capitalei anul acesta își va atinge capacitatea maximă de 3,5 milioane de persoane. De aceea, în vederea creșterii potențialului acestuia dispun alocarea a 29 de miliarde de tenge în anul 2015 pentru construcția unui terminal nou și reconstrucția pistei de decolare și aterizare. Acest lucru va permite creșterea capacității până în anul 2017 și atingerea unui nivel de până la 7,1 milioane de pasageri anual.

Astana-capitala Kazahstanului va gazdui in 2017 Expozitia Mondiala-web

Astana-capitala Kazahstanului va gazdui in 2017 Expozitia Mondiala

Stimați kazahstanezi,

Având în vedere noile riscuri externe cu care se confruntă dezvoltarea economică, avem nevoie de inițiative noi în vederea stimulării activității de business și ocupării forței de muncă.  Coloana vertebrală a Noii Politici Economice va deveni Planul de Dezvoltare a Infrastructurii, pe care astăzi doresc să îl fac public.  Este un plan pe 5 ani și coincide cu cel de-al Doilea cincinal de implementare a Programului de Dezvoltare Industrial-Inovațională Forțată, la care intenționează să participe peste 100 de companii străine.  Portofoliul total al investițiilor constituie 6 trilioane de tenge, în cadrul acestuia cota statului reprezentând 15%.

***

Kazahstanul deține un teritoriu de necuprins: pentru survolarea acestuia, unei păsări îi amorțesc aripile.  De aceea implementarea planului menționat necesită resurse și eforturi uriașe, precum și o activitate ce presupune concentrarea forțelor pe toate direcțiile.  S-a împământenit regula că «Dacă vrei să afli viitorul țării, uită-te la drumurile acesteia».  Comunicațiile rutiere au o deosebită semnificație pentru realizarea legăturilor și schimburilor.  În timpurile străvechi majoritatea orașelor noastre mari erau situate de-a lungul Marelui Drum al Mătăsii.

Și acum la întretăierea drumurilor importante se desfășoară o viață tumultuoasă.  Drumurile reprezintă pe bună dreptate temelia vieții și sursa de prosperitate.  Toate regiunile trebuie să fie interconectate pe cale feroviară, rutieră și aeriană.  Astana trebuie să se transforme într-un hub care să unească toate drumurile, într-o arteră vitală, care să distribuie spiritul creator al capitalei.  Îmbunătățirea legăturilor dintre regiuni va spori potențialul intern al țării.  Va consolida comerțul și legăturile economice dintre regiuni.  Va deschide noi piețe puternice în interiorul țării.  Astfel, apropierea zonelor îndepărtate reprezintă scopul principal al Mesajului de astăzi.

***

Primul obiectiv. Dezvoltarea infrastructurii de transport și logistică.  Acest lucru se va realiza în cadrul alcătuirii de macroregiuni după principiul hub-urilor.  În același timp, carcasa infrastructurii va asigura legătura cu Astana și între macroregiuni prin intermediul magistralelor rutiere, feroviare și aeriene, conform celor mai bune principii.  În primul rând este necesară implementarea principalelor proiecte rutiere.  Este vorba despre următoarele magistrale: Vestul Chinei – Europa Occidentală; Astana – Amaty; Astana – Ust-Kamenogorsk; Astana – Aktobe – Atyrau; Almaty – Ust-Kamenogorsk; Karaganda – Jezkazgan – Kyzylorda; Atyrau – Astrahan.

De asemenea, este necesară continuarea creării hub-ului logistic din est și a infrastructurii maritime din vestul țării.  Marele bac de traversare din portul Kuryk, precum și linia ferată Borjakty – Ersai vor facilita creșterea potențialului de export către Occident prin porturile de la Marea Caspică.  Dispun ca Guvernul să se studieze îndeaproape construcția sau închirierea unor facilități de terminale în porturile «uscate» și maritime ale Chinei, Iranului, Rusiei și țărilor Uniunii Europene.

Al doilea obiectiv. Dezvoltarea infrastructurii industriale. Implementarea proiectelor de infrastructură va genera o cerere crescută pentru materiale de construcție, producție și servicii pentru sfera energetică, de transport și comunicații, comunală și de locuințe.

În acest sens, în primul rând trebuie finalizată activitatea legată de construcția infrastructurii în zonele economice speciale existente.  Guvernul și akimele trebuie să ia măsuri operative pentru a le completa cu proiecte efective.  În al doilea rând, trebuie aprofundată problematica privind construcția pe plan regional de noi zone industriale axate pe dezvoltarea producției întreprinderilor mici și mijlocii și pe atragerea de investiții suplimentare.  O direcție aparte o reprezintă infrastructura de turism.  Principalul său avantaj este legat de posibilitatea de creare a unui număr mare de locuri de muncă.  Aici înființarea unui loc de muncă este de 10 ori mai ieftină decât în domeniul industrial.

Al treilea obiectiv. Dezvoltarea infrastructurii energetice. În ultimii 5 ani în domeniul energetic s-a desfășurat o activitate intensă în cadrul programului de industrializare.  Cu toate acestea, caracterul restrâns al rețelelor magistrale implică un deficit de energie electrică în regiunile sudice ale țării și un deficit de gaze naturale în părțile centrale și estice.  Trebuie să ne concentrăm pe două proiecte.  Să construim linii de înaltă tensiune pe direcțiile «Echibastuz-Semei-Ust-Kamenogorsk» și «Semei-Aktogai-Taldykorgan-Almaty». Acest lucru va permite o alimentare echilibrată cu energie a tuturor regiunilor țării de la centralele electrice din Kazahstan.

Punctul al patrulea.  Modernizarea infrastructurii comunale și de locuințe și a rețelelor de alimentare cu apă și energie termică.  Necesarul total de investiții constituie cel puțin 2 trilioane de tenge, cu alocarea de cel puțin 200 miliarde de tenge anual din toate sursele de finanțare, până în anul 2020.

La ora actuală investițiile în modernizarea infrastructurii comunale și de locuințe se bucură de un mare interes din partea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, a Băncii Asiatice de Dezvoltare, a Băncii Islamice de Dezvoltare, precum și din partea investitorilor din domeniul privat.  Trebuie asigurată atragerea acestora la cote maxime, prin intermediul acordării de tarife investiționale pe termen lung.  Pentru a nu permite creșterea semnificativă a tarifelor este necesară cofinanțarea acestor proiecte din partea statului.  În acest sens, pe lângă finanțarea prevăzută în buget, se impune alocarea suplimentară a până la 100 de miliarde de tenge anual în vederea accelerării procesului de modernizare a sistemelor de alimentare cu energie termică și cu apă.

Al cincilea obiectiv. Consolidarea infrastructurii legate de spațiul locativ.  Crearea de aglomerații urbane este însoțită de migrarea masivă a populației.  Acest lucru creează o presiune asupra pieței locurilor de muncă și infrastructurii orașelor, inclusiv asupra fondului locativ.  De aceea se impune revizuirea atitudinii față de construirea spațiilor locative pentru închiriat.  Statul va construi locuințe în scopuri sociale, pe care le va închiria pe termen lung către populație, cu drept de răscumpărare. Acordarea de locuințe în mod direct, fără intermediari și în baza unor credite cu dobânzi cât mai mici, va permite reducerea costurilor de achiziție a locuințelor. Neimpunerea condiției de plată a unei sume inițiale, precum și dobânzile mici aferente creditelor ipotecare vor asigura o mai mare accesibilitate la locuințe, de care vor putea beneficia masele largi ale populației Kazahstanului. De aceea în 2015-2016 vom mări suplimentar cu 180 de miliarde de tenge finanțarea construcțiilor de locuințe destinate închirierii.

Al șaselea obiectiv.  Dezvoltarea infrastructurii sociale. În primul rând este vorba despre soluționarea problemelor legate de școlile care necesită reparații și de faptul că elevii învață în trei serii.  Acesta este unul dintre principalii indicatori ai Platformei noastre electorale.  Fondurile prevăzute în bugetul pe trei ani nu permit soluționarea acestei probleme până în anul 2017.  De aceea dispun ca Guvernul să aloce suplimentar 70 de miliarde de tenge în acest scop. O altă problemă o reprezintă insuficiența grădinițelor de copii. În vederea reducerii substanțiale a deficitului de locuri din instituțiile de învățământ preșcolar, dispun alocarea suplimentară a 20 de miliarde de tenge în decursul a 3 ani.  Akimele trebuie să se ocupe îndeaproape de aceste activități și de atragerea de investiții din sectorul privat.

În cadrul programului de industrializare s-au stabilit 10 instituții de învățământ superior în cadrul cărora se va asigura pregătirea cadrelor și conexiunea dintre știință și ramurile economice.  Dispun alcătuirea unei baze tehnico-materiale în cadrul acestor unități de învățământ prin direcționarea în acest scop a până la 10 miliarde de tenge până în anul 2017.

Al șaptelea obiectiv. Este necesară continuarea activității de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii și a dinamismului în sfera afacerilor.  La ora actuală au fost asimilate 100 de miliarde de tenge din Fondul Național, alocate în scopul susținerii și acordării de credite pentru întreprinderile mici și mijlocii.  Acest lucru a permis crearea a 4,5 mii de locuri de muncă.  Cererea cu privire la aceste fonduri a depășit oferta cu 23 de miliarde de tenge.  S-au creat condiții fără precedent de acordare de credite pentru afaceri, cu dobânzi de numai 6 la sută pe termen de 10 ani. În trecut în țara noastră nu existau asemenea condiții. Se impune continuarea activității de dezvoltare a întreprinderilor mici și mijlocii, deoarece acestea propulsează creșterea economică. Este necesară creșterea ponderii acestora până la 50% din PIB până în anul 2050. De aceea este necesară utilizarea eficientă a liniilor de credit pentru întreprinderile mici și mijlocii cu ajutorul Băncii Asiatice de Dezvoltare, Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Băncii Mondiale în valoare totală de 155 de miliarde de tenge în perioada 2015-2017.

In Astana s-au pus bazele in 2013 unui noi proiect economic numit Drumul Matasi ce isi propune sa lege economic Uniunea Europeana de China-web

Astana-simbolul Kazahstanului e astazi

Stimați Kazahstanezi,

Situația economiei mondiale este de așa natură, încât în condițiile crizei este destul de complicată atingerea scopurilor propuse fără acordarea de resurse financiare suplimentare.

***

Doresc să reamintesc pentru ce anume s-a înființat fondul național la vremea respectivă. Obiectivul său principal este asigurarea stabilității dezvoltării economico-sociale și protecția economiei de factorii externi nefavorabili.  Anume acum s-a conturat necesitatea utilizării fondului nostru.  Kazahstanul trebuie să își utilizeze cu maximum de eficiență fondurile interne și să nu repete greșelile altor țări.

***

Am luat decizia cu privire la alocarea suplimentară a până la 3 miliarde de dolari anual în perioada 2015-2017 din Fondul Național. Însărcinez Guvernul ca în termen de o săptămână să elaboreze deciziile corespunzătoare în vederea alocării de mijloace din Fondul Național și să ia în calcul finanțarea necesară când va elabora bugetul republican pentru anul 2015. De asemenea, se impune ca Guvernul să ia măsuri și să asigure utilizarea eficientă și rațională a acestor mijloace.

Comisia înființată de mine va urmări în mod strict utilizarea eficientă a banilor și îmi va prezenta rapoartele mie personal.  Trebuie să existe justificare temeinică pentru fiecare tenge cheltuit.  Toate akimele vor fi însărcinate cu o mare responsabilitate.  «Nur Otan» va trebui să se implice în mod dinamic în aceste activități și să impună un control sever de partid la toate nivelurile.

***

Investițiile din Fondul Național trebuie să fie însoțite în mod obligatoriu de implementarea reformelor structurale în domeniile corespunzătoare ale economiei.   În acest sens se impune asigurarea implementării proiectelor împreună cu instituțiile financiare internaționale.  De exemplu, Banca Mondială, Banca Asiatică de Dezvoltare, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Islamică de Dezvoltare deja și-au confirmat disponibilitatea privind acordarea unor sume la nivelul a 9 miliarde de dolari pentru 90 de proiecte prioritare.  Fondurile alocate se axează pe sprijinirea dinamismului investițional, pe evitarea scăderii veniturilor populației și pe stimularea înființării de noi locuri de muncă.  În consecință, se va asigura o creștere economică durabilă în perspectivă pe termen scurt și mediu.

Vom continua implementarea programelor noastre de dezvoltare din domeniul educației, sănătății și agriculturii.  Despre acestea vom discuta în mod concret în cadrul primei ședințe lărgite de Guvern din anul viitor.

Noua Politică Economică «Nurly Zhol» reprezintă pasul nostru global care ne va aduce în topul primelor 30 de țări dezvoltate din lume.

La ora actuală au fost create toate condițiile necesare pentru asigurarea succesului activității noastre.  S-a implementat reforma administrativă, funcționează noua structură a Guvernului și puterii executive.  Fiecare ministru știe ce are de făcut.  Am înlăturat dublarea funcțiilor și verigile care erau în plus în sfera conducerii.  Akimele au obținut atribuții în volumul necesar.  Regiunile au tot ce trebuie: programe, resurse, mijloace financiare.  Fiecare răspunde de propriul sector de activitate.  Trebuie doar să-și suflece mânecile și să se apuce de treabă.

Noua Politică Economică «Nurly Zhol» va deveni motorul creșterii economice a țării noastre în anii imediat următori.  Numai în domeniul construcțiilor de drumuri vor fi create 200 de mii de noi locuri de muncă.  Iar acest lucru înseamnă creșterea gradului de ocupare a populației și a veniturilor populației.  «Nurly Zhol» va produce un efect de multiplicare și asupra altor sectoare ale economiei:  producția de ciment, metal, echipamente, bitum, utilaje și servicii asociate acestora.  Drumurile sunt liniile vieții pentru Kazahstan.  În spațiile noastre de necuprins, în vecinătatea drumurilor dintotdeauna a apărut și s-a dezvoltat viața.  Suntem obligați să creăm o rețea corespunzătoare de transport, pentru ca din Astana să pornească în toate direcțiile magistrale rutiere, feroviare și aviatice.  Precum pornesc arterele de la inimă.  Precum pornesc razele de la soare.

Magistralele noi pe care le vor construi kazahstanezii, vor conferi un suflu nou economiei și societății noastre.  Acestea vor asigura legătura solidă a tuturor colțurilor țării noastre cu centrul.  Fluxurile de mărfuri se vor intensifica, iar viteza de transport va crește.  Va crește volumul tranzitului prin țara noastră.  Cetățenii noștri vor circula pe magistrale moderne și de calitate și vor putea ajunge rapid și în condiții de siguranță în orice regiune.  Se va îmbunătăți infrastructura socială, iar școlile și spitalele noi și moderne vor pune la dispoziție servicii de înaltă calitate.  În final, toate aceste aspecte se vor reflecta benefic asupra bunăstării și calității vieții fiecărui kazahstanez.  Iar cel mai important lucru este că toate acestea vor rămâne pe pământul nostru și vor reprezenta bogăția generațiilor noastre viitoare.

 
History of Kazakhstan-web

Kazahstanul de astazi: un splendid amestec de cultura, traditie si modernism. 

Stimați Kazahstanezi,

Avem de efectuat lucruri mari, care presupun responsabilități.  Pentru a trece examenul global de capacitate și maturitate trebuie să fim uniți.  Trebuie să întărim încrederea între toți kazahstanezii!  Să fim îngăduitori unii cu ceilalți!  Aceasta este cheia pentru viitorul Kazahstanului.  Înțelegerea dintre persoanele de etnii diferite reprezintă oxigenul vital.  Noi nu îl observăm atunci când respirăm. Facem acest lucru în mod automat – trăim pur și simplu.  Trebuie să avem singuri grijă de unitatea noastră și de înțelegerea dintre etnii.  Din afară nu va veni nimeni să facă toate acestea în locul nostru și pentru noi.  Tineretul nostru crește într-o țară nouă, independentă.

Generația actuală nu a cunoscut războaiele și conflictele interetnice și nici nivelul de distrugere din anii 90.  Însă mulți percep stabilitatea și viața confortabilă din Kazahstan ca pe un bun dat de la naștere, înțeles de la sine.

Dar ce înseamnă stabilitatea și înțelegerea?  Înseamnă prosperitate în familie, siguranță, un acoperiș deasupra capului.  Pacea reprezintă bucuria de a fi tată și mamă, sănătatea părinților și fericirea copiilor noștri.  Pacea reprezintă un loc de muncă stabil, un salariu și siguranța zilei de mâine.  Pacea și stabilitatea sunt un bun al întregului popor, care trebuie protejat și consolidat prin eforturi zilnice.  Eu am spus dintotdeauna că  tineretul reprezintă stâlpul viitorului nostru.  Statul și-a deschis toate porțile și drumurile pentru noua generație!  «Nurly Zhol» – iată direcția în care tineretul nostru creativ și dinamic poate depune eforturi și se poate dezvolta!

Anul viitor vom sărbători în mod solemn 20 de ani de la adoptarea Constituției și de la înființarea Adunării Poporului din Kazahstan.

Prin intermediul celebrării acestor date de referință este important să-i determinăm pe kazahstanezi să devină și mai puternici în plan spiritual, și mai uniți, și mai îngăduitori.  Am convingerea că în noua spirală de responsabilitate istorică, principiul nostru de bază va căpăta o nouă rezonanță și un înțeles mai profund: Kazahstan, tot înainte!  Vă doresc tuturor mult succes și atingerea de noi vârfuri, care vor aduce Patria noastră pe culmi tot mai înalte!

 Kazakhstan President

Presedintele Nursultan Nazarbayev-un lider al secolului XXI

Dragul meu popor,

Orientându-ne către ideea noastră generală pe plan național de «Mangilik El» am transformat calea dezvoltării independenței noastre în «Nurly Zhol».  Trebuie să ne consolidăm unitatea și să lucrăm în permanență în scopul asigurării unui viitor prosper.  «Mangilik El» reprezintă forța unificatoare a națiunii, un izvor nesecat de energie.  Este un piedestal neclintit de idei nu numai pentru strategia «Kazahstan 2050», ci și pentru statul Kazahstan din secolul XXI.  Noul Patriotism Kazahstanez – acesta este «Mangilik El»!  Este o valoare măreață a întregii societăți kazahstaneze.

Noțiunea puternică de «Mangilik El» include și tributul respectului pentru istoria noastră, și mândria pentru fericirea noastră din prezent, și încrederea într-un viitor prosper.  Dragostea de țară reprezintă respectul unei moșteniri mărețe primite de la strămoși, păstrarea acesteia ca pe lumina ochilor, aducerea propriei contribuții, dezvoltarea acesteia și transmiterea către generațiile ce vor urma.  Acesta este adevăratul sens al eforturilor tuturor kazahstanezilor!

 Ideea de  «Mangilik El» izvorăște din adâncul istoriei.  Acum 13 secole Tonykok-abyz a lăsat prin testament «scopul poporului turcic este Mangilik El». Atât ideea noastră națională, cât și rădăcinile statului nostru arată că toate aceste lucruri provin din istoria străveche.  Unitatea poporului conferă ideii naționale viabilitate și durabilitate.  Acolo unde nu există unitate, în schimb există dușmănie, niciodată nu a fost dusă la îndeplinire ideea națională.  Unitatea și belșugul reprezintă principala bază a ascensiunii Kazahstanului către vârf și a cuceririi de noi înălțimi.

Am atins performanțele actuale datorită înțelegerii noastre conștientizate a ideii de stabilitate.  Fără a aduce vreun prejudiciu celorlalți, ci prin respect față de alte limbi și religii, prin acordarea de condiții egale pentru toți cetățenii ne dezvoltăm stabilitatea.  Moștenirea și învățătura pe care dorim să o transmitem generațiilor viitoare trebuie să devină principala noastră bogăție: Unitatea poporului.  Trebuie să le insuflăm tuturor aceste valori la nivel național.

Anul 2015 este un an aniversar pentru înălțarea istoriei noastre naționale și pentru evaluarea actualelor înălțimi atinse.  Vom sărbători 550 de ani de la înființarea Hanatului Kazah, 20 de ani de la crearea Adunării Poporului din Kazahstan și adoptarea Constituției noastre și 70 de ani de la Marea Victorie.  Aceste etape istorice au o semnificație deosebită în educarea generației în spiritul noului Patriotism Kazahstanez.  Am declarat anul 2015 ca an al Adunării Poporului din Kazahstan.  Integritatea și unitatea, pacea și înțelegerea poporului – acestea sunt obiectivele principale.

          Unitatea poporului reprezintă cheia succeselor noastre comune.  Modelul kazahstanez de dezvoltare stabilă reprezintă la ora actuală un model pentru întreaga lume.  Prin sărbătorirea a 25 de ani de independență a Kazahstanului și prin asigurarea succesului expoziției internaționale EXPO-2017 vom dovedi întregii lumi care este potențialul țării noastre.  Fie ca drumul nostru măreț să fie încununat de succes, iar viitorul să fie luminos.

Vă doresc tuturor succes în îndeplinirea dezideratului conținut în mesajul «Nurly Zhol»!

Astana, 11 noiembrie 2014

Advertisements

November 23, 2014 - Posted by | Astana, Blackseanews Agency, Diplomatie, Educatie, Institutul de Relatii Internationale si Cooperare Economica, Kazahstan, Mass media, Ministerul Afacerilor Externe, Orient, Politica externa a Romaniei, Relatii Internationale, Turism, UNESCO Heritage List, United Nations Global Compact, Universitati | , , , , , , , , , , , , ,

3 Comments

  1. […] Documentul: 100 de pasi concreti, ganditi de Presedintele Nursultan Nazarbayev pentru implementarea celor  cinci reforme institutionale, este un plan concret, vizand crearea unei stat … […]

    Pingback by PLANUL 100 DE PASI SPRE DEZVOLTARE AL PRESEDINTELUI KAZAHSTANULUI-NURSULTAN NAZARBAEV-ESTE INREGISTRAT CA UN DOCUMENT DE VALOARE UNIVERSALA « Centrul Diplomatic/Diplomatic Center | July 29, 2015

  2. […] Decizia de a celebra acest moment istoric fundamental, pentru constructia Asiei Centrale, a apartinut Presedintelui Kazahstanului –Nursultan Nazarbayev si a fost anuntata inca din 2014, odata cu lansarea programului de constructie nationala Nurly Zhol (Jol). […]

    Pingback by ROMANIA SARBATORESTE 550 DE ANI DE ISTORIE SI STATALITATE AI REPUBLICII KAZAHSTAN « Centrul Diplomatic/Diplomatic Center | September 27, 2015


Sorry, the comment form is closed at this time.